Ads by

 

Aby

Hawaluki Haor
Maulvibazar and Sylhet - Hakaluki Haor situated in the vast area of the two districts is one of the largest and most notable jungle land in Asia. This landscapes of nearly 550 species of animals are found in Lilabhumi; Some of these creatures are rare and endangered, as well as some animals

The best time to visit Hakaluki Haor in winter. Because at the same time people from different parts of the world, along with migratory birds, as well as people dhal So month of November to February is considered to be the best time to visit Haor. This is also the best time for aquatic plants and fish lovers. During this time, a lot of fish was caught from this haor. So, the crowd of people here lagaye.

If you want to go to Hakaluki Haor, anyone can easily go to the place of the bus or train in the city of Kulaura, then rickshaw can be near the haor. From Dhaka to Kulaura, the cost of going to trains is between Tk 130 and 450. And if you live on the bus AC buses Neptune, Shyamoli transport, rent 300 to 350 rupees respectively. Then, from the town of Kulaura, the fare ranges between Tk 100 and 150.

To stay in Haor area, there are at least five people in Daocala cottages made by the Izazadars. In that case, the owner must take permission. But if it is better then the tent will be better. Because, in the night, the zodiac of the haor area is different from the zodiac.


হাকালুকি হাওর
মৌলভীবাজার ও সিলেট - দুই জেলার বিশাল এলাকাজুড়ে অবস্হিত হাকালুকি হাওর বাংলাদেশের অন্যতম বৃহৎ এবং এশিয়ার একটি উল্লেখযোগ্য জলাভুমি ।এই  প্রাকৃ্তিক সৌন্দর্যের লীলাভুমি প্রায় ৫৫০ প্রজাতির পশুপাখির আবাসস্হল; এদের মধ্যে কিছু প্রাণী যেমন বিরল ও বিপন্ন, তেমনি কিছু প্রাণী
 
শীতকালে হাকালুকি হাওর ভ্রমণের সেরা সময়। কারণ এ সময়ে পৃথিবীর বিভিন্ন প্রান্ত থেকে পরিযায়ী পাখিদের পাশাপাশি মানুষেরও ঢল নামে। তাই নভেম্বর থেকে ফেব্রুয়ারি মাসটাই হাওর ভ্রমণের সেরা সময় হিসেবে বিবেচিত হয়। জলজ উদ্ভিদ আর মাছ প্রেমীদের জন্যও এ সময়টা সেরা। এ সময়ে এই হাওর থেকে প্রচুর মাছও ধরা হয়। তাই এ সময় এখানে মানুষের ভিড় লেগেই থাকে।

হাকালুকি হাওরে যেতে চাইলে ঢাকা থেকে যে কেউ অতি সহজে বাসে অথবা ট্রেনে কুলাউরা শহরে, তারপর রিকশাযোগে হাওরের নিকটে যাওয়া যায়। ঢাকা থেকে কুলাউরায় ট্রেনে যেতে খরচ জনপ্রতি শ্রেণিভেদে ১৩০ থেকে ৪৫০ টাকা। আর বাসে গেলে পাওয়া যায় এসি বাস নেপচুন, শ্যামলী পরিবহন, ভাড়া যথাক্রমে ৩০০ থেকে ৩৫০ টাকা। তারপর কুলাউড়া শহর থেকে অটোরিকশাযোগে  ভাড়া ১০০ থেকে ১৫০ টাকা।

হাওর এলাকায় থাকার জন্য রয়েছে ইজারাদারদের তৈরি করা দোচালা কুটিরগুলো যেখানে কমপক্ষে পাঁচ জন থাকা যায়। সেক্ষেত্রে অবশ্যই মালিকের অনুমতি নিতে হবে। তবে এর চেয়ে আরও ভাল হবে তাবু টানিয়ে থাকলে। কেননা রাতের বেলায় হাওর এলাকা থেকে জোছনা দেখার মজাই অন্যরকম।

Post a Comment Blogger

Assalamu Alaikum, those of you who are commenting on our site must post related to our post, then we will make it public, we will not accept any post in any chapter, we will cancel it.

 
Top