Ads by

 

Aby

The government has issued a notification announcing a one-week lockdown from Monday due to the increase in coronavirus infection. The circular also issued 11 directives banning public transport across the country during the lockdown, banning people from leaving their homes from 6 pm to 6 am without an emergency, and banning the sale and purchase of raw materials and daily necessities. Deputy Secretary of the Field Administration Coordination Branch of the Cabinet. The instructions were given in a circular signed by Shafayat Mahbub Chowdhury.

The Cabinet Division has issued a notification announcing a lockdown on Sunday as the coronavirus (Covid-19) infection is on the rise.

At this time, shops, wholesale and retail products will be able to trade online. In that case, the employees must follow the necessary hygiene rules in all cases and no buyer can physically go to the store, the circular said.

The notification further said that law and order and emergency services such as relief distribution, health services, electricity, water, gas and energy, fire services, activities of ports (land ports, river ports and seaports), telephone and internet, postal services and other essential and essential products. And the offices associated with the service, their employees and vehicles will be exempt from this prohibition.

The Cabinet Division issued the notification on Sunday after the Prime Minister's approval of the lockdown proposal.

It also mentioned that all public transport (road, sea, rail and domestic flights) will be closed. However, this order will not be applicable in case of transportation of goods, production system, emergency services. In addition, the ban will not apply to expatriates and returnees.


করোনাভাইরাসের সংক্রমণ বেড়ে যাওয়ায় আগামীকাল সোমবার থেকে এক সপ্তাহের জন্য লকডাউন ঘোষণা করে প্রজ্ঞাপন জারি করেছে সরকার। প্রজ্ঞাপনে লকডাউনের মধ্যে সারা দেশে গণপরিবহণ বন্ধ, জরুরি প্রয়োজন ছাড়া সন্ধ্যা ৬টা থেকে ভোর ৬টা পর্যন্ত ঘরের বাইরে বের হওয়ার ক্ষেত্রে নিষেধাজ্ঞা, কাঁচাবাজার ও নিত্য প্রয়োজনীয় দ্রব্যাদি ক্রয়-বিক্রয়ের ক্ষেত্রে বিধি-নিষেধ আরোপ করে ১১টি নির্দেশনা দেওয়া হয়েছে। মন্ত্রিপরিষদ বিভাগের মাঠ প্রশাসন সমন্বয় অধিশাখার উপসচিব মো. শাফায়াত মাহবুব চৌধুরী স্বাক্ষরিত প্রজ্ঞাপনে এ নির্দেশনাগুলো জানানো হয়।

আজ রোববার লকডাউন ঘোষণা করে এ সংক্রান্ত প্রজ্ঞাপন জারি করেছে মন্ত্রিপরিষদ বিভাগ।

এ সময়ে দোকান, পাইকারি ও খুচরা পণ্য অনলাইনের মাধ্যমে কেনাবেচা করতে পারবে। সেক্ষেত্রে অবশ্যই সর্বাবস্থায় কর্মচারীদের মধ্যে আবশ্যিক স্বাস্থ্যবিধি মেনে চলতে হবে এবং কোনো ক্রেতা সশরীরে দোকানে যেতে পারবেন না বলে প্রজ্ঞাপনে উল্লেখ করা হয়েছে।

প্রজ্ঞাপনে আরও বলা হয়েছে, আইনশৃঙ্খলা এবং জরুরি পরিষেবা, যেমন- ত্রাণ বিতরণ, স্বাস্থ্য সেবা, বিদ্যুৎ, পানি, গ্যাস ও জ্বালানি, ফায়ার সার্ভিস, বন্দরসমূহের (স্থলবন্দর, নদীবন্দর ও সমুদ্রবন্দর) কার্যক্রম, টেলিফোন ও ইন্টারনেট, ডাক সেবাসহ অন্যান্য জরুরি ও অত্যাবশ্যকীয় পণ্য ও সেবার সঙ্গে সংশ্লিষ্ট অফিসসমূহ, তাদের কর্মচারী ও যানবাহন এ নিষেধাজ্ঞার আওতাবহির্ভূত থাকবে।

লকডাউন সংক্রান্ত প্রস্তাবে প্রধানমন্ত্রীর অনুমোদনের পর মন্ত্রিপরিষদ বিভাগ আজ রোববার এই প্রজ্ঞাপন জারি করে।

এতে আরও উল্লেখ করা হয়েছে, সব গণপরিবহন (সড়ক, নৌ, রেল ও অভ্যন্তরীণ ফ্লাইট) বন্ধ থাকবে। তবে পণ্য পরিবহন, উৎপাদন ব্যবস্থা, জরুরি সেবাদানের ক্ষেত্রে এই আদেশ প্রযোজ্য হবে না। এ ছাড়া, বিদেশগামী ও বিদেশফেরত ব্যক্তিদের ক্ষেত্রে এই নিষেধাজ্ঞা কার্যকর হবে না।


Post a Comment Blogger

Assalamu Alaikum, those of you who are commenting on our site must post related to our post, then we will make it public, we will not accept any post in any chapter, we will cancel it.

 
Top